Ansökan om medlemskap

Merikarhut-Sjöbjörnarna ry tar in nya medlemmar en gång om året. Ansökan om medlemskap och båtsregistrering tillsammans med bilagor ska lämnas in till Sjöbjörnarnas kansli senast den 31 oktober. Avsätt tid och fyll i ansökan noggrant; ofullständiga ansökningar behandlas inte!

Sjöbjörnarnas styrelse godkänner nya medlemmar efter eget övervägande. Beslut om antagningar bekräftas i februari–mars, då alla sökande kontaktas. Varje ny medlem måste också delta i en tvådelad introduktion: välkomstdelen på våren och den praktiska delen i början av sommaren vid en av Sjöbjörnarnas skärgårdsbaser. 

Ansökan består av två delar: ansökan om medlemskap och ansökan om att registrera båten i Sjöbjörnarnas register. Nedan hittar du länkar till ansökningsformulären och instruktioner för att fylla i dem. 

Bekanta dig först via länken "Vad innebär verksamheten hos Sjöbjörnarna?" och "Ska jag bli Sjöbjörn?". I den senare hittar du information om kostnader samt en beskrivning av kraven för att bli antagen som medlem, och länkar till våra stadgar, de av styrelsen godkända verksamhetsanvisningarna, riktlinjerna för båtar som kan godkännas i Sjöbjörnarnas båtregister, samt vårt miljöprogram. Var god och bekanta dig med dessa innan du skickar in medlemsansökan! 

Så här gör du:

  • Kontrollera att du uppfyller kraven som anges på sidan "Ska jag bli Sjöbjörn?"
  • Skaffa tre referenspersoner som känner dig och din seglingserfarenhet väl under en längre tid. Referenspersonerna måste ha varit medlemmar i Sjöbjörnarna i minst tre år. Be om tillåtelse och kontaktdetaljer från varje referensperson; din ansökan kommer att skickas till dem för godkännande.
  • Skaffa kopior av ett giltigt båtcertifikat från din båtklubb och ett uppdaterat registrerings- och nationalitetscertifikat från Traficom (båda sidor av kortet) som ska bifogas ansökan om båtsregistrering. OBS! Kravet på Traficom-certifikat gäller endast båtar registrerade i Finland.
  • Här hittar du instruktioner för att fylla i formulären och en lista över frågorna på medlemsansökan och båtsregistreringsansökan. För att hjälpa till med formulären finns även distanstabeller nedan.
  • KLICKA HÄR FÖR SJÄLVA ANSÖKNINGSFORMULAREN: MEDLEMSKAP- och BÅTREGISTRERINGSANSÖKNINGAR.  Du kommer åt båtsregistreringsformuläret i slutet av medlemsansökan efter att ha fyllt i de obligatoriska fälten.
    (OBS! Medlemmarnas båtsregistreringsansökan finns på medlemssidan!).
  • Om du inte fyller i formuläret på en gång, klicka på "Fortsätt senare", så får du en länk via e-post som du kan använda för att fortsätta fylla i formuläret vid ett senare tillfälle. Länken är giltig i 30 dagar. Du måste ange en e-postadress innan "Fortsätt senare" visas.
  • Kontrollera uppgifterna innan du skickar ansökningarna. Skicka-knappen aktiveras inte förrän alla obligatoriska fält är ifyllda. Skicka ansökningarna och de bilagor som behövs för båtsregistreringen samtidigt. Ansökningarna behandlas som en helhet.
  • OBS!! Om du använder en Mac-dator, använd Chrome som webbläsare, eftersom Safari och Firefox inte alltid sparar alla kryssrutor korrekt, vilket kan orsaka problem vid inlämning av formuläret.

Distanstabeller